Budoucnost volantů.

BUDOUCNOST VOLANTŮ.

Podoba i funkce volantu se po celá desetiletí postupně měnila, ale v digitálním věku a s nástupem autonomního řízení čeká volanty velká revoluce. Švýcarské zastoupení MINI se spojilo s Univerzitou umění a designu v Lausanne, aby prozkoumalo, jak by se tento elementární řidičský nástroj mohl stát jednodušším, menším a chytřejším.

Volant: je to první věc, které se dotknete, když usednete na místo řidiče. Většina lidí nad ním ale vůbec nepřemýšlí. A proč by taky měla? Většinou jsou ve všech autech naprosto stejné. Jejich uspořádání, funkčnost a tvar jsou u většiny komerčně dostupných automobilů obecně téměř identické. Je pravda, že v průběhu let se jejich funkčnost zlepšila – lze přes ně ovládat rádio, klakson, tempomat, telefon, řidiči mají v dosahu svých prstů i ovládání stěračů a směrových ukazatelů. Nikdo ale od volantu neočekává žádná velká překvapení.

To se brzy změní.

Technologický pokrok v digitálním věku, jako je elektrifikace a autonomní řízení, se chystá dramaticky změnit vztah mezi řidičem a automobilem. Stačí se podívat na naše MINI Vision Urbanaut. Jak ale tento prudký nárůst inovací změní budoucí pojetí volantu například ve voze MINI Cooper? Jak se změní jeho funkčnost a tvar? To chtěla zjistit společnost MINI Switzerland v rámci společného projektu automobilového designu s Univerzitou umění a designu v Lausanne. Mladí designéři z celého světa byli vyzváni, aby vytvořili svou vizi multifunkčního volantu budoucnosti. Spolupráci podpořil tým designérů MINI v Mnichově a Christian Bauer, vedoucí oddělení interiérového designu MINI, poskytl studentům cenné podněty. „Volant je i dnes především o ovládání a bezpečnosti. Ostatní faktory jsou druhořadé,“ vysvětluje Bauer. Studenti však měli za úkol si představit, co se stane, až se tento status quo změní.

Budoucnost volantů.

Pro Christiana Bauera jsou takové projekty nesmírně cenné, protože on a jeho tým vždy hledají pohled zvenčí – zejména od skupiny budoucích zákazníků. „Dnes máme ruce svázané bezpečností, ergonomií a pohodlím. V současné době je obtížné provádět větší změny. Největší starosti nám dělá vzhled a rostoucí počet dalších funkcí. Inspiraci tedy čerpáme hlavně ze světa chytrých telefonů, architektury, nábytku a produktového designu. Autonomní řízení ale změní vše.“

 „Otázka by měla znít, jak můžeme znovu navázat nebo zcela změnit náš vztah k automobilům budoucnosti? Jak si mohu ke svému vozu vytvořit vztah v době, kdy auta volant nepotřebují? Aby volanty měly i nadále svůj smysl, musí nabídnout nové zážitky, protože jinak už nebudou tak potřebné jako dnes,“ říká Bauer. To jsou otázky, na které se MINI snaží najít odpovědi a kde jsou studenti velkým zdrojem inspirace. 

A výsledky jsou skutečně fascinující. V rámci mnichovského kreativního obchodního týdne v pavilonu MINI v Mnichově, který se konal od 14. do 21. května, bylo vystaveno devatenáct různých prací. Vybrali jsme šest z nich a sešli se s Christianem Bauerem, který nám pomohl vysvětlit,  proč jsou tyto nové vize budoucnosti tak zajímavé a jak pomáhají společnosti MINI přehodnotit představy o budoucnosti designu volantů. Nahlédněte s námi do budoucnosti a na konci stránky si všechny výtvory prohlédněte.

Vybrané volanty jsme rozdělili do tří různých kategorií podle způsobu, jakým byly přetvořeny.

Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.

„Dokonalý parťák na řízení!“

Pakliže se představivosti nekladou žádné meze, mohou být výsledky téměř umělecké. To je rozhodně případ chlupatého zvířecího společníka od Tsubasy Koshideho. A je přesně takový, jak vypadá: malý roztomilý plyšový kamarád, který vás bude doprovázet na vašich cestách. Koshide si vzal k srdci hravou povahu MINI a vytvořil volant, který má nově definovat, jak může být řízení v době autonomních automobilů „zábavné“. „Je to něco nepřehlédnutelného,“ říká Christian Bauer. „Vtisknout produktu emocionalitu je pro MINI velmi důležité a tohle je velmi odvážný, sympatický a svěží počin. Žádná jiná značka by nedokázala jako volant zvolit plyšáka.“ MINI NYAN – za hranice své nečekané povahy. „Nyan“ je onomatopoické slovo, které v podstatě znamená „mňoukání“. Poukazuje na to, jak by volant mohl nově definovat a v podstatě rozšířit vztah mezi vozem a řidičem. „Možná by jeho funkce mohla spočívat v tom, že by se lidé cítili pohodlněji tím, kdyby volant vrtěl ocasem, vrněl atd.,“ říká Koshide. A kdo by nechtěl mít na dlouhé cestě jako společníka malého chlupatého kamaráda?
Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.

„Od točení volantem k otáčení šroubem.“

Co kdyby volant mohl být čímkoliv chcete? To je myšlenka, která stojí za nápadem Danpenga Caie. „V budoucnu nebudou volanty povinné a budou spíše doplňkovým zážitkem. Nebude tedy potřeba vyrábět luxusnější volant,“ vysvětluje. Proto přišel s touto speciální křídlovou maticí, která dokáže snadno proměnit jakýkoli funkční předmět ve volant a umožní vám ho použít k řízení auta pomocí snímání pohybu nebo jiných nových technologií. Volant by se mohl stát dekorativním prvkem, který vám umožní vyjádřit se a přizpůsobit si řízení (pokud je to vůbec potřeba). Dokonce byste mohli využít všestrannosti křídlové matice a dát vybranému volantu novou funkčnost, například podle nápadu Danpenga Caie. „Pokud bude součástí lesklá kovová vanička, přirozeně ji budeme využívat jako zrcátko.“ Stejně nadšený je i Christian Bauer: „Je to velmi jednoduché a nabízí to velkou míru individuality. A to je pro MINI typické. Umožňuje řidiči přizpůsobit si vůz přesně podle svých představ a podle toho, jak se právě cítí. Je to váš pokoj uvnitř vozu, individualizace posunutá na zcela novou úroveň.“ A když to může fungovat v případě volantu, proč by se nemohl celý interiér vozu proměnit v řidičovo plátno?
Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.

„Méně znamená více.“

Pokračujeme několika projekty, které zkoumají estetickou povahu volantu a pomáhají nám si uvědomit, jak může způsob, jak objekt vypadá, určovat jeho funkčnost. Yoosung Kim se zaměřil na posilovač řízení, automobilovou technologii, která usnadnila řízení automobilů, a představil další logický krok. Co kdyby v budoucnu neexistovalo žádné mechanické, fyzické spojení mezi volantem a zbytkem auta, ale pouze digitální? Kdybyste jezdili převážně autonomně, potřebovali byste velké, neskladné volanty, k jejichž otáčení je zapotřebí obou rukou? Pravděpodobně ne. Kim se inspiroval svými vlastními brýlemi s tenkými obroučkami a navrhl velmi elegantní design. „Je opravdu jednoduchý, tenký a lehký,“ říká Kim. „Rozhraní je zcela odlišné od běžného volantu. K ovládání automobilu stačí jen letmý dotyk volantu.“ Christian Bauer souhlasí: „Je esteticky neuvěřitelně pozoruhodné vytvořit z tvrdých a tuhých materiálů něco tak jemného. Stejně jemný je i jeho chod, k otočení stačí prst, zbytek obstará auto.“
Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.

„Tkadlec snů.“

Udržitelnost není jen o tom, jak je automobil poháněn, ale především o tom, z čeho je vyroben. A podle Carolin Schelkeové může být v mnoha případech řešením právě len. „Len je skvělý materiál, protože má velmi pevnou strukturu. Když se vlákna utkají křížem a obohatí se biokompozitem, získají podobnou pevnost jako uhlíková, hliníková, a dokonce i skelná vlákna, což jsou materiály hojně využívané v automobilovém průmyslu. Karbon a hliník jsou lehké materiály, ale na jejich výrobu se spotřebuje šestkrát více energie než na výrobu oceli, což anuluje energii, kterou ušetří po výrobě. […] Navíc len pohlcuje vibrace, takže se pro výrobu interiéru automobilu hodí ještě více.“ Christian Bauer spatřuje v této konstrukci další výhodu: „Len není pouze materiál. Jeho struktura a vzhled zviditelňují míru udržitelnosti.“ To znamená, že udržitelnost by řidiči mohli cítit a dotýkat se jí; byla by nezbytnou součástí fyzického, hmatového a vizuálního zážitku z vozu.
Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.

„Odplouváme.“

Když se podíváte na tento volant, pomyslíte si: „Počkat, vypadá jako z plachetnice!“ A máte pravdu. Steffan si řekl, že když nás autonomní vozy zbaví nudné části řízení, můžeme se místo toho plně soustředit na to, aby bylo řízení co nejradostnější a nezáživnější, a proto chtěl, aby volanty měly pouze jedinou funkci, a to intenzivní zábavu. „Původním záměrem bylo odstranit nutnost točit volantem, což má za výsledek natáčení kol, a nahradit ji něčím přímějším, například jako když jedete na kole. Říkal jsem si, že by se dalo vycházet z několika sportů, jako jsou třeba závody ve sjezdu s bezmotorovými kárami, paragliding, veslování, windsurfing, vodní lyžování, a dokonce i jízda na koni, které by mohly řízení dodat více vzrušení a nasazení a takříkajíc zkrotit sílu automobilu.“ Steffanova představa je taková, že by se všechny současné funkce volantu mohly přesunout na přístrojovou desku, na dotykovou obrazovku, a zůstala by jen čistá zábava. Nebo jak vysvětluje Christian Bauer: „S tímto designovým pojetím nejste nuceni volant používat, vy ho totiž budete chtít používat, protože je to zábava! Jedná se opět o zcela nový způsob interakce s volantem.“ A zde Bauer vidí velký potenciál: „Pakliže řízení nabízí novou formu zábavy, může se jednat o rozhodující faktor. Protože v opačném bude volant díky automatizované jízdě přebytečný a samozřejmě nudný. Bude třeba vnést do dopravy nový život, nový význam.“
Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.

„Odvezu vás.“

„V budoucnosti už nebudete řidičem, ale spolujezdcem. Vytvořil jsem identitu MINI a snažil jsem se vytvořit pouto přátelství mezi objektem a jeho uživatelem,“ tvrdí Giacomo de Paoli. Christian Bauer to vidí stejně: „Je to minimalistický a vizuálním směrem zaměřený způsob, jak ukázat měnící se vztah k řízení automobilu.“ Hlasové ovládání je již součástí výbavy mnoha automobilů, ale proměna celého automobilu v hlasem ovládaného asistenta mobility posouvá autonomní řízení na zcela novou úroveň. De Paoliho YOUR MINI nejenže posouvá hlasové ovládání jako funkci o kus dál, ale pokouší se mu dát i osobnost.
Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.

Pokud by se některý ze zde představených projektů měl dále rozvíjet, bylo by třeba zvážit mnoho nových věcí. Christian Bauer vysvětlil, že v průběhu vývoje by designéři a inženýři museli vymyslet, kam umístit tlačítka, přepínače a další funkce: „Co se stane s airbagy, jak můžeme řidiče informovat, že jsou v pořádku a funkční? Co se stane se stěrači, směrovými světly atd.? Museli bychom se v některých případech vůbec ptát, kam má řidič sáhnout? Abychom našli řešení a ověřili, jak lze změnit vztahy a ovládání, muselo by vzniknout mnoho fyzických modelů, protože jsme zodpovědní za bezpečný vývoj.“

 

Uvidíme, zda se s některým z těchto děl za několik let nesetkáme.

Podívejte se na všechny ostatní výtvory!
Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.
Budoucnost volantů.

Autor: David Vass /
Foto: MINI Switzerland, ECAL