Náš nástroj pro správu vašeho oprávnění, které jste nám udělili, abychom mohli používat soubory cookie, je dočasně offline. Některé funkce vyžadující váš souhlas s používáním souborů cookie proto mohou chybět.
MÉNĚ JE VÍCE.
Sire Paule, mohl byste popsat MINI Strip pouhými třemi slovy?
PAUL SMITH: Méně je více
A vy, Olivere Heilmere? Která tři slova vás napadnou?
OLIVER HEILMER: Syrové, svěží, originální.
Vystihují také Paula Smithe?
OLIVER: Moje žena to po seznámení s ním vystihla přesně: Řekla, že je pragmatický gentleman. Já bych jen dodal, že je také mimořádně zvídavý gentleman.
Jak se ta zvídavost projevuje?
OLIVER: Paul kladl spoustu poměrně neobvyklých otázek.
PAUL: To proto, že o autech nic nevím. Jsem módní návrhář. Ale jsem zvědavý jako malé dítě. A moje naivita mi dává určitou svobodu. Takže jsem se zeptal zcela upřímně: Na jízdních kolech vidím každý šroubek, tak proč ne na autě? Mnoho mých mladých zaměstnanců miluje sportovní lezení – proč nejsou kliky dveří vyrobeny z praktických horolezeckých lan? Oliver si musel zpočátku myslet: Ten chlap je blázen.
OLIVER: Je pravda, že některým jeho nápadům jsme se museli smát, ale Paul nám také ukázal nový pohled na naši práci. Začali jsme o věcech pochybovat a některé Paulovy bláznivé nápady jsme dokonce realizovali – například kliky dveří a odhalené šrouby.
Vaše MINI se vyznačuje, a to doslova, svým minimalismem. Místo laku má jen antikorozní nátěr a na palubní desce nejsou téměř žádné přístroje. MINI Strip sice není úplně obnažené, ale působí jen napůl oblečené. Souhlasíte s tím, že přijít s takovým modelem vyžaduje hodně sebevědomí?
PAUL: Produktový designér Dieter Rams jednou řekl: V menším množství, ale lépe. To platí i pro většinu mé práce. Na začátku své kariéry jsem navrhl bílou košili. Vytvořit tak jednoduchý kus oděvu mi připadalo neambiciózní, zvlášť pro mladého návrháře. Ale límeček byl měkký, nikoliv tuhý, jak bylo v té době obvyklé, a švy sotva viditelné. Střih byl objemný a košile byla vyrobena ze speciální bavlněné látky. V tomto ohledu byla inovativní a nová. A je pravda, že navrhovat jednoduchost vyžaduje odvahu.
OLIVER: Tím spíš v hlučném a složitém světě. Automobilový design dnes často chce být komplikovaný, chce dát všemu hravý tvar, zvláštní design. Často se sám sebe ptám: Je to nutné? Proč nenecháme věci tak, jak jsou? Myslím, že zachovávat jednoduchost je známka sebevědomí.
Poté, co jste na autosalonu IAA v Mnichově představil MINI Strip, napsaly noviny Süddeutsche Zeitung: „Méně auta je prakticky nemožné – jak krásné.“ Potěšil vás tento komentář?
OLIVER: Jako mladý designér chcete změnit svět. Ale já jsem v oboru už více než dvacet let a postupem čas jsem se uvolnil. Ale co je skutečně nutné? To je otázka, kterou se dnes řídí má práce. A ano, projekt MINI Strip tuto myšlenku posouvá na další úroveň. Na samém začátku jsem se Paula zeptal, co chce, aby tento vůz uměl, a on odpověděl: Chci, aby jezdil.
PAUL: Krása je v očích pozorovatele. V dnešní době jsme neustále bombardováni informacemi. Nemůžeme se vyhnout neustálému srovnávání sebe sama a toho, co děláme, s ostatními. To vytváří velký tlak, protože jako designér se chcete – nebo musíte – přizpůsobovat neustále se měnícím ideálům. To však může také vytvářet strašlivou uniformitu, kdy se mnohé zjednodušuje.
Ne tak v případě MINI Strip. Na karoserii jste dokonce nechali stopy z výroby.
OLIVER: Když továrna MINI v Oxfordu dodala karoserii do Mnichova, technici řekli: Odstraníme škrábance a stopy z výroby. A já jsem řekl: Ne, prosím, ne! Nechceme nic skrývat. Teď je to jeden z detailů, který se mi líbí nejvíc. Trochu jsme tak porušili nepsaný zákon, že i malá auta musí být nablýskané, naleštěné luxusní výrobky.
PAUL: Co vlastně znamená luxus? Je to kašmírový svetr? Nebo drahé šperky? Pro mě je luxus procházka makovým polem. A pro mě je na tomto MINI nejdůležitější jeho funkčnost. Navíc máme v módě rádi i nedokonalosti. Vezměte si džíny, které jsou vybělené, zdrsněné, áplatované nebo mají díry. A to, co na první pohled působí neznámě, se může časem stát ještě pohodlnějším a sympatičtějším.
Důležitá je pro vás zejména udržitelnost, a proto jste použili organické materiály, jako je korek. Jak jste na tento neobvyklý nápad přišel?
PAUL: Za mého mládí jste korek našli všude: například jako podlahová krytina nebo nástěnka. Pak najednou tento materiál zmizel. Doufejme, že se nyní vrátí. Korek je kůra korkových dubů, je to surovina, která se obnovuje. Je také zcela recyklovatelný a má technologické výhody: lze ho lepit zahříváním, což znamená, že se můžeme vyhnout průmyslovým lepidlům škodlivým pro životní prostředí. Obzvlášť nás překvapilo, jak dobře korek zlepšil akustiku ve voze – to bylo fantastické.
OLIVER: Korek má v automobilovém designu určitě velkou budoucnost. Přemýšlíme i o tom, jak automobily vylepšovat s ohledem na změny klimatu. Ukázalo se také, že korek dobře reaguje na různé teploty, což z něj dělá ideální izolant. V zimě není příliš studený a v létě příliš horký. Navíc má zajímavou, velmi jedinečnou vůni.
Vytvořili jste ikonu pro éru udržitelnosti?
PAUL: Samozřejmě bych si přál, aby lidé říkali: Páni, tohle je auto! Ale mělo by být také skromným a poctivým automobilem. Vůz, který není přeplácaný. A to samo o sobě je šetrné k životnímu prostředí a trvale udržitelné.
OLIVER: Samozřejmě doufám, že MINI Strip bude znamenat začátek udržitelnější budoucnosti. A jak říká Paul, nic jsme nepředstírali. Spolupracovali jsme se začínajícími firmami, o nichž jsme nikdy neslyšeli, ale byly jediné, které nám mohly poskytnout požadované materiály, například recyklovaný plast. To představovalo risk a my byli trochu nervózní, ovšem použití jiných materiálů nepřipadalo v úvahu, protože jsme se chtěli držet našeho konceptu trvalé udržitelnosti. Recyklované výrobky se při výrobě automobilů používají jen zřídka, protože je to technicky náročné.
Olivere, jednou jste řekl, že chcete svými návrhy polarizovat názory. Je MINI Strip provokací?
OLIVER: Záleží na tom, jak tento pojem definujete. Architekt Ludwig Mies van der Rohe byl považován za kontroverzního, protože i jeho modernistické stavby se řídily zásadou „méně je více“. Jeho snahou nebylo někoho provokovat, šlo o vedlejší efekt. Vaše móda představuje výstřednost a laskavost, Paule Smithi. Platí to samé pro tento automobil?
PAUL: V životě musíte být ochotni riskovat. Jinak by bylo na této planetě příliš nudně. A buďme upřímní, máme rádi lidi, kteří dělají každodenní život trochu pestřejším. Máme rádi lidi, kteří vynikají – pokud toho nedosahují špatným chováním, ale dobrým humorem. Takového ducha jistě najdete i v produktu, jako je MINI Strip.
Mnoho designérů má velmi jasnou představu o tom, co funguje nejlépe. Dostali jste se někdy během spolupráce do sporu?
PAUL: Já jsem se vždy jen velmi slušně zeptal: Můžeme to udělat? A Oliver odpověděl: Jasně, proč ne.
OLIVER: Na to je Paul příliš velký gentleman. Kvůli výlukám a omezením cestování jsme také museli spoustu věcí probírat po telefonu.
PAUL: Posílali jsme spoustu balíčků se vzorky mezi Londýnem a Mnichovem tam a zpět a při hovorech přes Zoom jsme do kamery ukazovali lístečky s poznámkami.
Co jste díky této spolupráci na Oliverovi nejvíce ocenil, Paule?
PAUL: Navzdory vzdálenosti jsme se rychle sblížili. Oliver je skutečný rodinný typ, jednou mi poslal vzkaz, který navrhla jeho dvanáctiletá dcera. Jako poděkování jsem jí poslal dopis. Takže jsme k sobě rychle našli osobní vztah. Vzájemně se velmi respektujeme a oba jsme pohodoví chlapi, kteří stojí oběma nohama pevně na zemi.
OLIVER: Tato otázka mi připomíná, co o nás řekla i moje žena – má vynikající cit pro lidi a vztahy. S Paulem jste si velmi podobní, ale ne tak okatě, jak poznamenala.
Komu byste chtěl MINI Strip ukázat jako první?
OLIVER: Odborné veřejnosti. Uvažovali jsme o milánském veletrhu nábytku Salone de Mobile, že, Paule?
PAUL: Nebo studentům designové školy. Rádi bychom vůz ukázali lidem, kteří v něm snad najdou inspiraci pro své vlastní nápady. Nejde vždy o to vytvořit něco převratného. Ale oba si myslíme, že jsme přišli s autem, které považujeme za velmi přesvědčivé.
Maximální jednoduchost
Jeho síla je ve zdrženlivosti. Přehled designu MINI Strip:
BODY MINI: Strip nemá barevný nástřik nebo lak. Je chráněn pouze tenkou vrstvou průhledného filmu. Pozinkované plechy karoserie a škrábance, které vznikly při výrobě, dokládají poctivost materiálu – a robustní charakter vozu.
KAROSERIE: Aerodynamické kryty kol, maska chladiče a velké panoramatické střešní okno (foto níže) jsou vyrobeny z recyklovaného akrylátového skla. Tím se snižuje hmotnost a zdroje, což následně snižuje ekologickou stopu MINI Strip.
INTERIÉR: Paul Smith má zvláštní vztah k modré barvě, jeho oblíbenou barvou je zářivý ultramarínový odstín modré Yves Klein. To vysvětluje různé výrazné odstíny modrého obložení uvnitř MINI Strip.