MINI Umění speciálních edic

UMĚNÍ SPECIÁLNÍCH
EDIC MINI.

Kreativní nápady, exkluzivní materiály a spousta času, přemýšlení a péče – to vše je součástí vývoje speciálních edic MINI. Navštívili jsme designové studio MINI.
Jemné světle modré švy příjemně kontrastují s šedozelenou kůží čalouněnými sedadly. Evelin Hartmannová přejíždí prsty po švu a hodnotí nápadný barevný kontrast. „Je docela fascinující, jak nové švy sedadel dodávají interiéru MINI Clubman Untold zcela nový půvab,“ říká 31letá designérka barev a čalounění z mnichovského designového studia MINI. Tento detail vytváří nečekané, svěží a odlišné prostředí – a je tak jedním z mnoha fantastických detailů tohoto speciálního modelu. Zároveň je toto MINI ztělesněním dlouholetého originálního designu.
Umění speciálních edic MINI
Umění speciálních edic MINI
Pro fanoušky MINI, kteří si již zvykli na nadstandardní výbavu, jsou speciální edice MINI vybaveny celou řadou nových zajímavých výbavových prvků. Kromě exkluzivních barev a materiálů se tyto vozy často vyznačují jinak nedostupnými a pro daný model specifickými výbavovými prvky, jako jsou například exkluzivní provedení kol z lehké slitiny.
MINI letos uvádí tři nové edice: MINI Clubman Untold, MINI Countryman Untamed a MINI Resolute Edition pro 3- a 5dveřové MINI a pro MINI Cabrio. Speciální edice mají u MINI dlouhou tradici. První se objevila před 45 lety v dobách klasického Mini; šlo o Mini 1000 Stripey LE, které mělo pruhované látkové potahy sedadel. Při příležitosti uvedení MINI na trh v roce 2002 představila automobilka premiérovou edici MINI Cooper Launch Edition.
Umění speciálních edic MINI
Umění speciálních edic MINI
Umění speciálních edic MINI
Umění speciálních edic MINI
Umění speciálních edic MINI
Umění speciálních edic MINI
Od té doby vyvíjel tým asi 20 lidí jednu edici za druhou, v průběhu let jich vzniklo přibližně 30. Patří mezi ně MINI One Graphite z roku 2009, které mělo speciální stříbrný metalický lak Dark Silver, MINI Soho z roku 2011, vyvinuté jako pocta slavné čtvrti v londýnském West Endu, a MINI 60 Years z roku 2019. MINI 60 Years v zelené barvě British Racing Green s ozdobnými závodními pruhy bylo k dispozici pouze po omezenou dobu a vycházelo z klasického Mini z roku 1959. Jinak se počty vyrobených kusů speciálních edic liší, přičemž některé čítají velmi malý počet jednotek, jiné se prodávaly ve velkém počtu, přestože byly k dispozici pouze omezenou dobu.
Umění speciálních edic MINI
Umění speciálních edic MINI
„Speciální edice jsou neodmyslitelnou součástí značky MINI. Tradic a očekávání, která vzbuzují, si jsme dobře vědomi, a proto jejich designu věnujeme tolik času a péče,“ říká 48letý Ralf Dietmann, vedoucí produktového managementu současné generace MINI. „Jsou to právě tyto drobné, ale decentní rozdíly, kterých si všimnete až na druhý pohled. Právě díky nim jsou limitované edice výjimečné,“ říká Ralf Dietmann.
Umění speciálních edic MINI
Od prvotního nápadu na limitovanou edici až po finální sériový model mohou uplynout dva až tři roky – a to je poměrně zdlouhavý proces. Jak na to designéři jdou? „Na začátku se ptáme sami sebe, jaké typy lidí bychom mohli novou edicí zaujmout, jaké téma by bylo obzvlášť atraktivní,“ říká Evelin Hartmannová, která se zabývá především vývojem barev a materiálů. Po zformulování nápadů následují workshopy, na nichž se rozhoduje o zvláštnostech navrhované edice. „U speciálních edic se zaměřujeme na další zdokonalení charakteru a designu MINI,“ říká designérka. „Chceme, aby vynikly více než běžné modely, aby byly vyjádřením značky.“ Dodává, že vzhledem k tomu, že tyto modely cílí na menší klientelu, mohou získat progresivnější a odvážnější vzhled.
Umění speciálních edic MINI
Umění speciálních edic MINI
Po úvodních diskusích designéři sestaví koláže obrázků a vzorků a pokračují v týmovém ping-pongu s cílem získat představu o tom správném pojetí a pocitu z nové edice. „Jako designéři velmi pozorně sledujeme dění kolem sebe a nové a velmi odlišné spotřebitelské produkty, abychom mohli včas zareagovat na případné designové trendy,“ říká Hartmannová.
U speciální edice jde především o to, aby se nehonila za trendy, ale aby stanovila své vlastní. Proto designéři neustále testují nejrůznější nové kolekce vzorků barev a kůže, látek a přízí, aby zjistili, zda spolu kombinace materiálů a barev dobře ladí, zda vytvářejí vzrušující kontrast, nebo se k sobě vlastně vůbec nehodí. Úskalí spočívá také v pozdějším začlenění barevného schématu a nových materiálů do výrobního procesu.
„Vývoj zcela nové barvy laku může trvat až tři roky,“ říká 48letá Bianca Maria Hoffmannová, projektová manažerka designu barev a ozdobných prvků ve společnosti MINI. Pro speciální edici vyvíjí kreativní tým až tři různá témata zaměření současně, teprve pak je předkládá šéfdesignérovi MINI Oliveru Heilmerovi. Dva z těchto designových konceptů jsou pak vybrány pro následné pokračování. Jejich detaily jsou upřesněny a po dalších plodných diskusích tým Heilmerovi předloží prototyp v reálné velikosti. Jakmile je o konečné podobě konceptu rozhodnuto, začíná jeho technická realizace pro sériovou výrobu.
„Jsme schopni vytvářet tak exkluzivní edice, protože si výslovně dovolujeme experimentovat,“ shrnuje Hoffmannová. „Je v pořádku, že tyto modely jsou co do stylu více otevřené, že vypadají jinak, než lidé očekávají. Dotáhnout náš design až na hranice možností je obrovská výzva, ale zároveň velká zábava.“ I ty nejmenší detaily mají na výsledný design vliv – například světle modré švy v zelené kůži modelu MINI Clubman Untold.
Umění speciálních edic MINI
Umění speciálních edic MINI
Umění speciálních edic MINI